E18 blogi

Yrityksen graafinen ilme

Yrityksen yhtenäinen graafinen ilme helpottaa markkinointia ja antaa yrityksestä luotettavan kuvan. Graafinen ilme koostuu logosta, väreistä, fonteista ja kuvista. Tämän ympärille rakentuvat yrityksen verkkosivut, sometilit sekä muu markkinointi. Markkinointia helpottaa graafinen ohjeistus, mihin kootaan logon eri variaatiot ja tavat, miten logoa käytetään sekä määritelmät yrityksen väreistä ja fonteista. Itse henkilökohtaisesti pidän siitä ettei olla turhan tarkkoja vaan markkinointi mietitään sen mukaisesti missä kanavassa mainostetaan ja aina voi kuitenkin hieman myös kokeilla rohkeasti uutta. Tietenkin on huomioitava ettei yrityksen tunnistettavuus kärsi. Olen pitkään tehnyt printtimainontaa, joten välillä on jouduttu tekemään rohkeitakin muutoksia, jotta kauppa saadaan käymään.

Persoonallinen ja laadukkaasti toteutettu logo

Logon on mielestäni hyvä olla yksinkertainen, persoonallinen ja selkeä. Logo kannattaa suunnitella vektorigrafiikkaan perustuvalla piirto-ohjelmalla, esimerkiksi Illustratorilla. Näin logoa on helppo suurentaa ja pienentää ilman, että logon laatu tästä kärsii. Logosta on hyvä olla myös kuvatiedostot esimerkiksi nettisivuille, someen ja vaikka Word-pohjia ja Powerpoint-esityksiä varten. Logoa yleensä suunnittelen asiakasta tarkasti kuunnellen. Yrittäjä on itse oman alansa paras asiantuntija ja näin yrittäjällä itsellään on varmasti hyviä ideoita mitä voi hyödyntää.

Valitse värit harkiten

Väreissä kannattaa miettiä myös omaa kohderyhmää ja eri kanavia, missä aikoo mainostaa. Painetussa sanomalehdessä väri toistuu eri tavalla kuin esimerkiksi aikakauslehdissä. Eli paperin laatu vaikuttaa värisävyyn. Näissä asioissa kannattaa olla yhteydessä painoon, ettei tule yllätyksiä. Itse olen kiinnostunut painoalasta. Painotekniikka ja materiaalit kehittyvät jatkuvasti. Yleensä painetuissa töissä olen yhteydessä painoyritykseen varmistaakseni, että työstä tulee halutunlainen ja aineistot ovat oikein tehty. Näin säästyy kaikkien aikaa ja tulos on toivottu.

Fonteissa selkeys on tärkeää

Fonteissa painottaisin selkeyttä ja missä kanavissa niitä käytetään. Suurissa julisteissa tai teippauksissa kannattaa olla selkeä fontti, joka on helposti luettavissa kauempaakin.

Yritys on oman alansa asiantuntija, ja oma näkemys kannattaa aina rohkeasti kertoa graafiselle suunnittelijalle/mainonnantekijälle. Näin hyvällä yhteistyöllä syntyy graafinen ilme, johon kaikki ovat tyytyväisiä.

Suvi / E18 kollektiivi

Kategoriassa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kysy lisää info@e18.fi tai jätä tarjouspyyntö

Lähdetään yhdessä etsimään menestystäsi

Soita 050 590 4557 | Laita mailia info@e18.fi | Jätä tarjouspyyntö