E18 blogi

Yrittäjän seitsemän kuolemansyntiä

Yrittäjyys vaatii kovasti työtä ja lujaa mielenlaatua. Ihan joka vastoinkäymisestä ei saa masentua, vaan epäonnistumista voi oppia ja jatkaa vahvempana eteenpäin. 

Dante kirjoittaa Jumalaisessa näytelmässä seitsemästä kuolemansynnistä. Näihin ei kannata yrittäjän langeta tai silloin yrittäjyyden tie on jos ei välttämättä lyhyt niin ainakin kivinen.

Ylpeys

”Mä olen paras kaikista, osaamiseni on enemmän kuin huippuluokkaa”.

Yrittäjät ovat usein poikkeuksellinen innostuneita omasta alastaan, poikkeuksellisen tietoisia omasta osaamisestaan. Ja poikkeuksellisen sokeita näkemään, että samaa osaamista on monilla muillakin. Näissä piireissä pärjäävät ne, jotka ylpeyden lisäksi tunnustavat nöyryyden.

Jotkut meistä ovat aidosti Suomen ja jopa maailman parhaita juuri siinä, mitä tekevät. Joidenkin tuotteet voivat muuttaa koko maailmaa parempaan suuntaan. Heitä on vähän. Sitten on suuri joukko yrittäjiä, jotka ovat hyviä siinä mitä tekevät. Eivät parhaita, mutta riittävän hyviä tarjoamaan asiakkaalle juuri sen, mitä asiakas tarvitsee.

Asiakaskohtaamisissa yrittäjän on kuitenkin syytä olla nöyrä. Ei vähätellä osaamistaan, mutta ei myöskään suurennella sitä. Tärkeimmät työvälineet ovat usko omaan tekemiseen sekä ympäristöstä kiinnostuneet korvat.

Ja hei, maailma muuttuu. Kasarilla oli kasarin säännöt, ysärillä ysärin. Me kaikki opimme. Se joka jää leijumaan omaan paremmuuteensa ja turhamaisuuteensa, saa leijua. Asiakkaat kuuntelevat kuitenkin mieluummin konkreettista, eteenpäin vievää puhetta.

Kateus

”Muut saa kaikki aina helpommin.”

Kun kadehdit muita, annat energiaa negatiiviseen kyräilyyn, joka saa oman tekemisen junnaamaan paikoillaan. Kun taas keskityt omaan suoritukseen, voit itsekin paremmin ja saat enemmän aikaan.

Yrittäjän kannattaa varautua siihen, että itse joutuu kateuden kohteeksi. On paljon ihmisiä, joille  yrittäjyys ja yrittäjyyden haasteet ovat vieraita eivätkä ne oikein avaudu, vaikka kuinka selittäisi. Yleinen harhaluulo on, että yrittäjät olisivat jotenkin erikoisen rikasta porukkaa, joka on nyhtäneet omat huvieuronsa köyhän asiakkaan selkänahasta. Tutkimusten mukaan yrittäjät, etenkin pienyrittäjät ovat pienituloisia, jopa eläkeläisiä pienituloisempia.

Viha

”Mä vihaan mun duunia, asiakkaita yms.”

Mitä vähemmän negatiivisia tunteita patoat sisällesi, sen helpompaa sinulla on yrittäjänä.
Ja mitä enemmän niitä näytät asiakkaillesi, sitä vähemmän sinulla asiakkaita on. Elämä ei ole yhtäjaksoista naminamia, jokaisen polulle tulee vastoinkäymisiä ja jokainen meistä tuntee negatiivisia tunteita, joskus jopa päivittäin.

Menestynyt yrittäjä on se, joka ei jää vihansa vangitsi, vaan palkitsee itsensä vapauttamalla vihan, suremalla surun ja jatkamalla sitten eteenpäin. Yleisesti ottaen maailmassa pärjää paremmin rakastavalla otteella.

Jos ajatukset pyörivät jatkuvasti negatiivista ympyrää, kannattaa jutella yrittäjätuttujen kanssa ja kertoa ajatukset lääkärillekin. Ahdistus, burn out ja masennus vaanivat yrittäjääkin.

Laiskuus

”Kun ei millään jaksais taas tätäkin.”

Laiska yrittäjä on vanha yrittäjä. Sanotaan nyt niin, että mikäli harkitset yrittäjyyttä ja yksikin näistä kohdista täsmää sinuun, yritä päästä palkkatöihin.

1. Jos jokin asia ei huvita minua, en saa sitä tehtyä
2. Etsin aina ja joka tilanteessa sen kohdan aitaa, jossa sitä ei ole lainkaan
3. Ajattelen työssänikin pääasiassa itseäni ja omia fiiliksiäni
4. Lykkään kaikkea tekemistä siihen asti, kun olen jo myöhässä
5. Tarvitsen jonkun koko ajan sanomaan, mitä minun nyt pitäisi tehdä.

Ahneus

”Pannaanpa muutama satanen lisää, noilla näyttäis olevan rahaa.”

Hinnoittelu ja rahasta puhuminen tuntuu olevan monelle jotenkin kiusallista ja hankalaa. Siitä pitää päästä irti. Itse olen tehnyt ihan yksinkertaisia harjoituksia kotona. Jo se, että sanon hintoja ja summia ääneen itsekseni, tuntuu nololta. Mutta kuivatreenit keittiönpöydän ääressä ovat tuoneet varmuutta myös muiden pöytien äärelle. Kokeilepa: ”Ajattelin tämän kokonaisuuden hinnaksi viisi tuhatta plus alvi.”

Ahneuden pikkuserkku piheys sen sijaan vaivaa joitain asiakkaita. Usein kyse on enemmän ymmärryksen puutteesta kuin varsinaisesta pihistelystä. Ja niinhän bisnes toimii, pidetään omista kiinni ja etsitään ratkaisu, jossa saa mahdollisimman hyvää vastinetta omalle rahalle. Itse otan joskus Prisman jonossa kahvikoneesta latten, maksan siitä ehkä 90 senttiä. Prisman yläpuolella olevassa kahvilassa joudun maksamaan lattestani nelinkertaisen hinnan. Yläkerrassa hintaan sisältyy palvelu (kyllä, ihmisten käyttäminen koneiden sijaan maksaa), ympäristö (tilavuokrat kauppakeskuksessa, sisustus, huonekalut, siivous yms.) pieni suklaapala, hymy ja nautinto lattehetkestä keskellä arkea. Maksan siitä mielelläni.

Palveluita myydessä monelle asiakkaalle pitää selittää, että tässä ei varsinaisesti myydä tunteja vaan osaamista. Ja että hinnoittelu on hyötyperusteista. Esim. Kuinka paljon esite/mainos tuo lisää asiakkaita ja sitä kautta euroja taloon. Mikä arvo/hyöty on toimivista, suojatuista ja tyylikkäistä nettisivuista yms. Parhaassa tapauksessa neuvotteluissa löytyy hinta, jolla yrittäjä tekee mielellään ja asiakas maksaa mielellään.

Kun homma lähtee sujumaan ja asiakkaat löytävät luoksesi, voit korottaa hintoja hieman ja maltillisesti, samoin kulujen kasvaessa. Älä kuitenkaan ahnehdi, ahneus on usein tunne, jonka tuntee sekä ahnehtija kuin ahneuden kohde. Ahneen loppu ei yrittäjäskenessäkään oli kaunis. Menee maine ja asiakkaat.

Ylensyönti

”Antaa tulla vaan, mä hoitelen.”

Rajat. Ne on hauskoja. Ja etenkin yrittäjän niin vaikea pitää. Moni varsinkin aloitteleva yrittäjä ottaa kaiken työn vastaan hinnalla millä hyvänsä. Ja aina silloin tällöin törmää hulluihin ehdotuksiin esim. editoinnista. Tuntipalkka olisi noin seitsemän euroa (miinus verot ja muut kulut). Joku näitä ilmeisesti sitten kuitenkin tekee. Mutta älä sinä tee.

Himo

”Lisää mulle, enemmän ja nopeammin.”

Himoitset sitten paljon massia, enemmän kuohuviinin täyteisiä iltoja tai kropan täydellisyyttä, keskity duuniin ja tekemiseen. Sekä suunnitteluun, hallintoon, analysointiin, lukuihin ja sopimuksiin, myyntiin ja markkinointiin.

Yksinkertaisesti: Kes-ki-ty duu-niin.

Pilkettä silmäkulmissa,
E18 kollektiivi

Kategoriassa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kysy lisää info@e18.fi tai jätä tarjouspyyntö

Lähdetään yhdessä etsimään menestystäsi

Soita 050 590 4557 | Laita mailia info@e18.fi | Jätä tarjouspyyntö