E18 blogi

Kirjoita selkeästi, niin palvelet lukijaa

Monet meistä viestivät työssään, toiset ammatikseen, toiset oman toimen ohella. Kun pitää perusasiat mielessä, viestintä on selkeää ja antaa ammattimaisen kuvan muustakin tekemisestä.

Pääasia on selkeys

Kaikessa viestinnässä kannattaa panostaa selkeyteen. Selkeä kieli muodostuu yleiskielen tutuista sanoista ja helpoista lauserakenteista. Kielellä kannattaa kikkailla vasta sitten, kun perusasiat ovat hallussa. Viestiä laadittaessa mietitään mm. kohderyhmää, viestin sisältöä, tyyliä, julkaisualustaa.

Sanat ja kirjaimet ovat työkaluja.

Kohderyhmä: Mieti kenelle kirjoitat. Uusille asiakkaille vai vanhoille, tutuille vai tuntemattomille? Mikä on viestin kohderyhmän ikäjakauma, ketä tavoittelet? Kirjoitatko asia vai tunne edellä?

Viestin sisältö: Mitä haluat sanoa. Surunvalittelussa ja onnitteluissa on aivan eri vire. Samoin kuin putkiremontin alkamisessa ja taloyhtiön juhlissa. Kriisiviestintää pitää kirjoittaa nopeasti, tarkasti ja harkiten, kun taas kirppisvaatteita myydessä voi käyttää hyväksi vaikkapa huumoria.

Tyyli: Mainonnassa rikotaan rohkeasti ja tarkoituksella sääntöjä, tiedotteessa pyritään mahdollisimman selkeään ilmaisuun. Viestissä kuin viestissä voi miettiä, tarvitaanko ”viiden ämmän ja yhden koon sääntöä”. Mitä, missä, milloin, miksi, miten ja kuka/ketkä. Tämä kannattaa pitää mielessä erityisesti silloin, kun viestitään jostain tapahtumasta.

Julkaisualusta: Missä viesti julkaistaan. Somessa ja ammattilehdissä on erilainen koodisto.

Pienen piirin tai ammattilaisten kesken voit mainiosti käyttää sisäpiirijuttuja ja ammattilaissanastoa. Suurelle yleisölle kirjoitettaessa pyri yksinkertaisuuteen.

Muista persoonallisuus

Sinä olet sinä ja yrityksesi on yrityksesi. Viesti itsesi ja brändin mukaisesti. Älä yritä olla muuta.

Petokset paljastuvat nopeasti. Kirjoita persoonallisesti ja oikein. Mikäli ostat viestintäpalveluja, varmista aluksi että kirjoittaja/haamukirjoittaja ymmärtää brändisi puhetavan, tone of voicen. Mikäli kirjoitat esimerkiksi juttuja lehtiin, tutustu lehden tapaan tehdä juttuja ja kirjoita samantyylisesti.

Mitä tutumpi asiakas, sen rennommin voit kirjoittaa. Parhaassa tapauksessa voit myös luoda tekstitaituruudestasi oman brändin.

Jos tarvitset apua, ota yhteyttä!

Terveisin,
E18 kollektiivi

Kategoriassa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kysy lisää info@e18.fi tai jätä tarjouspyyntö

Lähdetään yhdessä etsimään menestystäsi

Soita 050 590 4557 | Laita mailia info@e18.fi | Jätä tarjouspyyntö